image-default-image
Címzett József főherceg
Írás helye Pozsony
Dátum 1835. május 1.
Nyelv német
Címke Al-Duna
Őrzés helye MNL OL P 626–3.–2.–No.104.
Közlés helye Majláth 1. 618–619.
Minősítés Másolat
Tartalmi kivonat

Pozsony és a Fekete-tenger összekötéséről Európa minden részén beszélnek, és az eredmények iránt nagy elvárással vannak, ezért kötelességének érzi felhívni a nádor figyelmét arra, hogy a Kozla és a Zsidostica közti összeköttetésnek is mihamarabb létre kell jönnie. Hogy ez így legyen, legcélszerűbb abbahagyni a munkát a Duna medrében és minden munkaerőt a Duna bal pártján épülő útra koncentrálni. Ez ügyben már intézkedett, hogy Vásárhelyi mérnök menjen Orsovára, ahová április 12-én meg is érkezett, hogy a tervezett munkát életbe léptesse. 100 000 forintban határozta meg a munkára fordítandó összeget az évre, és utasította Vásárhelyit, hogy ehhez tartsa magát.
A körülmények miatt meghosszabbította Clark szerződését, mert nélkülözhetetlen a Vidrán. Egyúttal érdeklődik, hogy Clark és társa kifizetését a saját számlájára terhelje, vagy Zichy gróf fogja majd intézni.
Mellékeli Schuller és társai valamint Fink úr számláját, amit már rég ki kellett volna fizetni, de csak nemrég kapta meg őket.

József főherceg

Ew.[1] k. k.[2] Hoheit, Durchlauchtigster Erzherzog!

Der Zusammenhang von Preßburg mit dem Schwarzen Meere, ist in allen Theilen Europa‘s so viel besprochen worden, und die aus dieser Verbindung quillenden Resultate erregten so viel Aufsehen und so sanguinische Erwartungen, daß ich nur meine Pflicht zu erfüllen glaube, wenn ich Ew.1 k.[3] Hoheit in aller Unterthänigkeit darauf aufmerksam zu machen wage, daß irgend eine sichere Verbindung, zwischen den beiden Punkten, Cosla[a] und Zsidostitcza,[b] ehenächstens hergestellt werden sollte. Um dieß zu erreichen, wäre es, wie ich glaube, und in diesem Augenblicke zu urtheilen im Stande bin, am zweckdienlichsten, wenn für den Lauf dieses Jahres alle Arbeiten in dem Bette der Donau unterblieben, und alle uns zu Gebot stehenden Kräfte wenigstens zur benutzbaren Vollendung der am linken Donau Ufer begonnenen Wege concentrirt würden. – Aus diesem Gesichtspunkt ausgehend habe ich in meinem letzten Aufenthalt in Pesth veranstalltet, daß der Dirigirende Ingenieur Vásárhelyi[c] sich nach Orsova verfüge, — wohin er auch, wenn ich mich nicht irre, am 12ten April abgegangen ist —– um die so eben berührten Arbeiten auf das kräftigste zu betreiben. 100,000 fl.[4] C. M.[5] setze ich als jene Summe an, die für die Arbeiten dieses Jahres nicht überschritten werden darf; und gab dem Dirigirenden Ingenieur v.[6] Vásárhelyi die Weisung, in allen seinen Voraus-Berechnungen, sich genau an diese Summe zu halten. 20,000 fl.4 wurden durch ihn bereits erhoben, und somit werden die Arbeiten von heuer an noch auf 80,000 fl.4 eingerichtet.

Zunächst war ich durch den Umstand, daß der Maschinist Clark[d] auf der Vidra[e] noch nicht zu entbehren ist, und nebstbei eine Kraniche und mehrere Crabs aufzustellen hat, gezwungen seinen Contract um ein ½ Jahr, id est:[7] von 29ten May bis 29ten November 1835, zu verlängern.

Ew.1 k.3 Hoheit wollen nun die Gnade haben, mich über diese meine Vorkehrungen durch Höchstdero Billigung zu beruhigen.

Sodann frage ich mich gehorsamst an, ob ich die Bezahlungen der Herren Clark und Oignons[f] auf der Vidra, auch in der Zukunft veranstallten, und auf meine Rechnung stellen soll, oder ob dieß von nun an durch Sn[8] Excellenz dem Grafen Franz von Zichy[g] besorgt werden wird.

Endlich bitte ich Ew.1 k.3 Hoheit, die beigebogenen zwei Rechnungen der Herren Schuller et Co.[9][h] und des Herrn Fink[i] ehenächstens zahlbar anweisen zu lassen; da sie bereits vor geraumer Zeit eingesendet sind, ich aber, ob meinem unstäten Aufenthalt erst vor einigen Tagen in deren Besitz gerathen bin.

Ich lege mich Ew.1 k.[10] Hoheit zu Füßen und nenne mich mit dem Gefühle der tiefsten Ehrerbietung Ew.1 k.10 Hoheit Pressburg den 1ten May 1835 unterth.[11] Diener. Gr. St.[12] Széchenyi


[1] Euer

[2] kaiserlich-königliche

[3] kaiserliche

[4] florins

[5] Conventionsmünzen

[6] von

[7] Latin: azaz.

[8] Seinen

[9] Company

[10] kaiserlichen

[11] unterthänigsten

[12] Graf Stephan


[a] Kozla, zuhatag az Al-Dunán.

[b] Pontosan nem sikerült azonosítani, valószínűleg település a Kozla-zuhatag közelében.

[c] Vásárhelyi Pál (1795–1846) vízépítő mérnök, 1829-ben elvégezte a Duna víz- és terepviszonyainak felvételezését, irányította az Al-Duna szabályozását, később a Tisza-szabályozás mérnöke. A Magyar Tudós Társaság levelező (1835), majd rendes (1838) tagja.

[d] Adam Clark (1811‒1866) skót mérnök, az ő vezetésével folyt a Lánchíd építése, a budai Váralagút tervezője. 1834-ben a Hunter & English gépgyárban gépépítő mérnökként dolgozott, itt ismerkedett meg Széchenyivel. Széchenyi őt bízta meg az al-dunai munkákhoz megrendelt gépek felállításával és irányításával, a Vidra kotrógép üzembehelyezése után visszament Angliába, és csak 1839-ben tért vissza, amikor elkezdődtek a híd munkálatai.

[e] Az Angliából rendelt kotrógép.

[f] Ismeretlen személy.

[g] Zichy Ferenc gróf (1811‒1900) titkár a Magyar Udvari Kancellárián Bécsben, 1837-től fiumei alkormányzó, 1840-től a pozsonyi váltótörvényszék elnöke, 1847-ben a Helytartótanács ideiglenes elnöke lett. 1848-ban Széchenyi minisztériumában államtitkár volt. Később Nógrád vármegye főispánja (1860–1861), konstantinápolyi nagykövet (1874–1879).

[h] Johann Georg Schuller és társai, bécsi bankház.

[i] Fink Ferenc polgári hajómester, akivel 1835. februárban egyezett meg a Duna Gőzhajózási Társaság a Bécs és Pozsony közötti könnyebb eljutás biztosítása végett.

Ajánlott hivatkozás:

Széchenyi István József főhercegnek, Pozsony, 1835. május 1. S. a. r. és jegyz.: Czinege Szilvia. Közli: Széchenyi István levelezése. Digitális kiadás. Szerk. Czinege Szilvia–Fónagy Zoltán. https://szechenyilevelezes.abtk.hu/ További hivatkozásnál rövidítve: SzIL–Digit.   

PDF Generálása