image-default-image
Címzett William Tierny Clark
Írás helye Pest
Dátum 1834. december 23.
Nyelv angol
Címke Al-Duna Lánchíd
Őrzés helye MTA KIK Kt K 210/1.107.
Közlés helye Majláth 1. 571–572.
Minősítés Másolat
Tartalmi kivonat

Széchenyi arról tudósítja Clarkot, hogy hazatért Törökországból, ahol a dunai munkálatokat felügyelte. Nagyon sajnálja, hogy Budán vagy Pesten nem találkozott Clarkkal, pedig már nagyon közel járnak a híddal kapcsolatos döntéshez. Kéri, hogy Clark írja meg neki, hogy mi a véleménye a két város fekvéséről, a Dunáról, annak pontjairól és az ott felépítendő híd feltételeiről, hiszen ez végleg meggyőzhetné a szkeptikusokat. Széchenyi ezután megemlíti, hogy néhány nap múlva Bécsbe utazik, és a következő évben a világ ezen részén is marad, leszámítva néhány kirándulást az Alsó-Dunára. A Clark által küldött dolgokat Széchenyi még nem látta, ezek Bécs és Trieszt között vannak “elszórva”, ezért érdeklődik, hogy van-e esetleg köztük egy terv vasúti vagonhoz.

William Tierny Clark

My dear Clark,[a]

I am just arrived from Turkey, where I stood till now, to superintend all the works of the Danube, which we executed with very great advantage, having had a most favorable dry season.

You cannot imagine how sorry I am for not having seen you at Pesth or Vienna, as we are pretty near to come to a decision about the bridge between Buda and Pesth.[b]

Now my dear Sir, as we made already some steps to come nearer to the said point, let us go on with perseverance, and I think, we shall succeed to carry it at last. Pray write to me a few lin, what opinion you have got in general of the position of the two towns, the river, its shores, and the possibility of erecting a suspension bridge between them.

I don’t want details at all, nor estimates, but only your general view of the subject, as it will be of a very great weight for all those, who still may have some doubt about the possibility of it.

The sooner you write to[1] me a few lines, the more I’ll be thankful to you. There is nothing wanted but a few words in a plain epistolar form, which will give some light over the whole.

I’ll go to Vienna in a few days,[c] and shall most probably remain in this part of the world for next year, with exception of a few excursions to the lower Danube.

I did not see yet any thing, sent to us by your kind intervention. Pray tell me, is there an iron waggon too which serves as pattern for those used on railroads? a thing I could not make out yet, as all the said objects which came from England, are dispersed, one part at Vienna, the other at Triest, and so on.

And now my dear Sir, God bless You and believe me very sincerely yours Count St.[2] Széchenyi Pest the 23th December 1834.


[1] Utólag beszúrva.

[2] Steven


[a] William Tierny Clark (1783‒1852) angol mérnök, hidak tervezésével és építésével foglalkozott, az elsők között tervezett függőhidakat. Széchenyi és Andrássy György őt bízta meg 1838-ban egy Pestet és Budát összekötő híd megtervezésével.

[b]  Széchenyi visszatérve al-dunai hajóútjáról bekapcsolódott az országgyűlés tárgyalásaiba, ahol a híd ügye is napirenden volt. 1835. januárban a főrendi táblán is elfogadják, és februárban országgyűlési küldöttséget neveznek ki (többek között Széchenyit is) a Pesttel és Budával való tárgyalásokhoz, ami nem bizonyult könnyű feladatnak a városok ellenállása miatt. 1836. májusra sikerült véget vetni a politikai küzdelmeknek, és törvényerőre emelkedett a Pestet és Budát összekötő állandó híd építése.

[c] 1835. január 2-án utazott Bécsbe. SzIN 4. 513.

Ajánlott hivatkozás:

Széchenyi István William Tierny Clarknak, Pest, 1834. december 23. S. a. r. és jegyz.: Czinege Szilvia. Közli: Széchenyi István levelezése. Digitális kiadás. Szerk. Czinege Szilvia–Fónagy Zoltán. https://szechenyilevelezes.abtk.hu/ További hivatkozásnál rövidítve: SzIL–Digit.   

PDF Generálása