image-default-image
Címzett József főherceg
Írás helye Pozsony
Dátum 1835. október 30.
Nyelv német
Címke gépek Al-Duna
Őrzés helye MTA KIK Kt K 210/1.178.
Közlés helye Majláth 2. 149–150.
Minősítés Másolat
Tartalmi kivonat

December végén lejár a Vidra gépészének, Clarknak a szerződése. Mivel a Vidrának továbbra is szüksége van gépészre és Clark tökéletesen megfelel a feladatra, Széchenyi szeretne hosszabb távú szerződést kötni vele. Ehhez kéri a nádor engedélyét.

József főherceg

Euer k. k.[1] Hoheit, Durchlauchtigster Erzherzog!

Der Contract des Machinisten der Vidra[a] Mr[2] Clark[b] lauft zu Ende des nächstfolgenden Decembers ab. Da nun die Vidra stets einen Maschinisten bedarf, sich’s aber nicht immer trifft, daß derselbe Machinist sowohl die Dampfmaschine, wie auch die Bagger Vorrichtung zu handhaben versteht; diese Eigenschaft sich aber in dem benannten Mr Clark vereinigt, so frage ich mich bei Ew. kaiser.[3] Hoheit ganz unterthänigst an, ob ich nicht versuchen sollte, mit dem H.[4] Clark einen ferneren Contract abzuschließen? Ein etwas längerer Contract, etwa auf einige Jahre, würde vielleicht nicht nur jene Schwierigkeit beseitigen, die Mr Clark vorgibt, “Nicht länger in den k. k.[5] österreichischen Besitzungen bleiben zu wollen,“ — aber auch höchstwahrscheinlich die Verminderung der Bezahlung des mehrmals erwähnten Machinisten herbeiführen.

Ew. k.[6] Hoheit wollen geruhen mir Höchstdero Intentionen über diesem Punkt zu wissen zu machen, der ich mich mit dem Gefühle der allertiefsten Ehrerbietung mich nenne Ew. k.3 Hoheit & Gr. St.[7] Széchenyi

Preßburg den 30ten October 1835. —


[1] kaiserlich-königliche

[2] Mister

[3] Euer kaiserlichen

[4] Herrn

[5] kaiserlich-königlichen

[6] Euer kaiserliche

[7] Graf Stephan


[a] Az Angliából rendelt mederkotrógép.

[b] Adam Clark (1811‒1866) skót mérnök, az ő vezetésével folyt a Lánchíd építése, a budai Váralagút tervezője. 1834-ben a Hunter & English gépgyárban gépépítő mérnökként dolgozott, itt ismerkedett meg Széchenyivel. Széchenyi őt bízta meg az al-dunai munkákhoz megrendelt gépek felállításával és irányításával, a Vidra kotrógép üzembehelyezése után visszament Angliába, és csak 1839-ben tért vissza, amikor elkezdődtek a híd munkálatai.

Ajánlott hivatkozás:

Széchenyi István József főhercegnek, Pozsony, 1835. október 30. S. a. r. és jegyz.: Czinege Szilvia. Közli: Széchenyi István levelezése. Digitális kiadás. Szerk. Czinege Szilvia–Fónagy Zoltán. https://szechenyilevelezes.abtk.hu/ További hivatkozásnál rövidítve: SzIL–Digit.   

PDF Generálása