Posony Novemb. 30ikán 1835[1] Barátom, Török Gábort[a] Aradi követet függesze nevemben Casinoi Részvényesnek. Novemb. 27 & 28iki leveleit vettem.[b] Az a fene Romai fal – – nagyon busit! Jó volna ha Ön nevemben[2] Consiliumot[3] tartana az Egész2 iránt. Nose,[c] Clark,[d] Lechner[e] ’s tán a két[4] Rau-al.[f] Ön mint Actuarius teheti azt. Tán Vásárhelyi[g] is – […]
Posony Novemb. 30ikán 1835[1]
Barátom, Török Gábort[a] Aradi követet függesze nevemben Casinoi Részvényesnek.
Novemb. 27 & 28iki leveleit vettem.[b] Az a fene Romai fal – – nagyon busit! Jó volna ha Ön nevemben[2] Consiliumot[3] tartana az Egész2 iránt. Nose,[c] Clark,[d] Lechner[e] ’s tán a két[4] Rau-al.[f] Ön mint Actuarius teheti azt. Tán Vásárhelyi[g] is – – Budán lesz már – kit jó volna elhivni. – Man muß regelmäßig eine Sitzung halten & protocol führen. Lechnert meg kellene kérni Praesidiálra.
Itt annyi bajjam mint hajszál a fejemen. — Ma nálunk a Magyar nyelv fordult elő. Én egyedüli öszinte pártolója az ügynek. Zichy K.[h] is mormolt valamit azon értelemben – – – a többi dicsöségesen halgatott! —
Ki csak Esterh. M.[i] szolott Bécsben[5] — mind a hid ellen! Átok fekszik honunkon! — Azért nem hagyok fel véle
God bless you
Széchenyi István
[1] Széchenyi aláhúzása hullámos vonallal.
[2] Széchenyi aláhúzása egyenes vonallal.
[3] Latin: tanácskozás.
[4] Törölve egy szó.
[5] Utólag beszúrva.
[a] Török Gábor (1798–1879) Arad vármegye aljegyzője (1822–1832), főszolgabírója (1832–1838), második alispánja (1838–1845), első alispánja (1845–1848), követe az 1832–36. és 1843–44. évi országgyűléseken. A Nemzeti Casino tagja (1836–1842).
[b] A levelek nem ismertek.
[c] Karl Nose a Duna Gőzhajózási Társaság pesti ügynöke.
[d] Adam Clark (1811‒1866) skót mérnök, az ő vezetésével folyt a Lánchíd építése, a budai Váralagút tervezője. 1834-ben a Hunter & English gépgyárban gépépítő mérnökként dolgozott, itt ismerkedett meg Széchenyivel. Széchenyi őt bízta meg az al-dunai munkákhoz megrendelt gépek felállításával és irányításával, a Vidra kotrógép üzembehelyezése után visszament Angliába, és csak 1839-ben tért vissza, amikor elkezdődtek a híd munkálatai.
[e] Lechner József hajózási felügyelő.
[f] Heinrich Joseph Rau (1807–1883) hajóskapitány a Duna Gőzhajózási Társaság alkalmazásában. Valamint féltestvére Nikolaus Rau (1787–1839) a kölni Preußisch-Rheinische Dampfschiffahrts-Gesellschaft hajóskapitánya, majd felügyelője. Ő volt az első német gőzhajó, a Concordia kapitánya. (Mindketten testvérei Wilhelm Rau [1810–1881] kereskedőnek, akivel Széchenyi szintén kapcsolatban állt. Lásd a Lunkányi Jánosnak 1835. szeptember 29-én írt levelet!)
[g] Vásárhelyi Pál (1795–1846) vízépítő mérnök, 1829-ben elvégezte a Duna víz- és terepviszonyainak felvételezését, irányította az Al-Duna szabályozását, később a Tisza-szabályozás mérnöke. A Magyar Tudós Társaság levelező (1835), majd rendes (1838) tagja.
[h] Valószínűleg Zichy Károly gróf (1785–1876, a Zichy család cifferi ágából) Moson (1822–1832) és Vas vármegye (1832–1841) főispáni helytartója.
[i] Esterházy Mihály gróf (1794‒1866) Széchenyi katonatársa, barátja, a Pozsony vármegyei Tallós birtokosa. Felesége: Eszterházy Mihályné Schopping (Opdenham) Zsófia (1780-1844).
Ajánlott hivatkozás:
Széchenyi István Tasner Antalnak, Pozsony, 1835. november 30. S. a. r. és jegyz.: Czinege Szilvia. Közli: Széchenyi István levelezése. Digitális kiadás. Szerk. Czinege Szilvia–Fónagy Zoltán. https://szechenyilevelezes.abtk.hu/ További hivatkozásnál rövidítve: SzIL–Digit.